Svenska Jägareförbundet

Skytte

Svenska Jägareförbundet rekommenderar alltid att sträva mot rena sidoskott mot en oskadad björn och i största möjliga mån ta stöd för vapnet. Momentet finns förstås med i Björnpasset. Foto: Mostphotos

Björnpasset - har du vad som krävs?

När dimman lättar och hundskallen närmar sig kommer björnen. I det läget gäller det att vara redo. Skytteprovet för björnjakt, Björnpasset, hjälper dig och det kan du skjuta redan nu.

Det vitala träffområdet på en björn är mindre och mer centralt placerat i kroppen. Illustration: Bengt Röken

2024-05-07

– Ingen vill väl missa ett bra läge, på grund av att man inte hade tränat skytte, säger Björn Sundgren jaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet.

Skytteprovet Björnpasset kan skjutas på de flesta skjutbanor runt om i landet. Provet handlar främst om att få jägarna att skjuta säkra och bra skott. Men för att lyckas måste man också ha koll på björnens anatomi.

- De allra flesta jägare är väl bekanta med älgens träffområde men det överensstämmer inte med björnens. Det vitala träffområdet på en björn är mindre och mer centralt placerat i kroppen, säger Björn Sundgren.

"På frontfiguren är kravet för godkänt en träff i huvudet på en tennisbollsstor cirkel."

Björnpasset består av tre delmoment. Nytt moment sedan några år är skytte med tre skott inom tio sekunder mot två uppställda björnfigurer på 20 meter. Detta handlar om två skott på sidofigur och ett på frontfigur, där alla ska träffa rätt. På frontfiguren är kravet för godkänt en träff i huvudet på en tennisbollsstor cirkel.

Med detta skytte vill man tydliggöra behovet av rena sidoträffar vid första skottet och att man i så stor utsträckning som möjligt använder sig av skjutstöd. Att varje enskild björnjägare avlägger detta skytteprov är ett kvitto på att man är väl förberedd inför björnjakten.

- Skytteträning är faktiskt bra ur två perspektiv. Dels blir man bättre på att skjuta, dels så blir man medveten om sina begränsningar. Bägge sakerna bör man ha med sig ut på björnpasset, säger Björn Sundgren.

Ha kul och öva björnskyttet på skjutbanan i sommar!

Björnpasset - har du vad som krävs?

Tillbaka till överblick